Güneş sisteminden olmayan 19 yıldızlararası asteroit tespit edildi

yıldızlararası asteroit

Güneş sisteminde çok uzun bir süredir bir dizi yıldızlararası asteroit bulunuyor. Kraliyet Astronomi Derneği dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre, bir araştırmacı ekibi, güneş sistemi henüz çok gençken başka bir yıldız kaynaklı olduğu düşünülen 19 asteroit tespit etti.

Brezilya’daki Estadual Paulista Üniversitesi’nden araştırmacılar, 2018’de ilk kalıcı yıldızlararası astreotin konumunu tespit ettiler. Centaurs adlı bir grup asteroitin Jüpiter ve Neptün arasında dolaştıklarını bulmuşlardı.

Daha sonra keşfedilen Kaʻepaokaʻawela asteroitinin, Jüpiter’in ters yönünde bir garip yörüngede olduğu bulundu. Eğer bu asteroit, güneş sistemine ait olsaydı diğer güneş sistemi gezegenleriyle aynı yönde yörünge çizmeliydi. Bu yüzden ekip, asteroitin kökenlerini bulmak için simülasyonlar gerçekleştirdi. Sonraki çalışmalarda, Kaʻepaokaʻawela’nın en muhtemel kaynağının yıldızlararası bir boşluk olduğunu ve asteroitin 4.5 milyar yıl önce güneş sistemine yakalandığı bulundu.

Yeni çalışmada ise gezegenlerin yüksek yörünge eğimine sahip Centaur’ları ve trans-Neptunian gezegenlerinin incelenmesiyle bu nesnelerin bazılarında da ters yönde yörüngeler görüldü.

Araştırmacılar bu araştırmalar sonucunda, “Orta ve yüksek dışmerkezliklerde, Centaur’ların yörüngeleri, güneş sisteminin düzlemine göre 180 ° ‘ye kadar geriye doğru eğilebilir, bu da ters yönde harekete neden olur.” sonucuna ulaştı.

Bu sonuca göre gökbilimci ekibi “Yörüngesel özellikleri çoğu zaman, dengesizlikleri ile güçlendirilmiş bir kavram olan Güneş Sistemi’ndeki şiddetli geçmişlerinin bir işareti olarak alınır. Bir Centaur yörüngesi zaman içinde ileri veya geri entegre edilirse, Güneş’e çarpabilir veya güneş sisteminden atılabilir” açıklamasında bulundular.

Güneş sisteminde mevcut gezegen ve diğer öğeler genellikle aynı düzlemde veya aynı yörüngede bulunuyor. Ancak, ekibin simülasyonlarına göre, yeni keşfedilen 19 asteroit bu düzenli sistemin bir parçası değil. Bu asteroitlerin çoğu aslında Güneş’e çarptı veya güneş sisteminden atıldı. Bu asteroitlerin bugün hala bulundukları yerde olduğu için oranları aşmış olduğu düşünülüyor.

Araştırmacılar, asteroitlerin güneş sisteminin dışından gelen bir yerçekimine yakalanma olasılığının, güneş sistemindeki artık öğelerle dışarı çıkma olasılığından daha yüksek olduğunu düşünüyor.

Elde edilen çalışmalar, gelecekte daha fazla yıldızlararası nesne tanımlamamızı sağlayarak, güneş sisteminin oluşumu ve gezegen sistemleri hakkında daha fazla bilgi edinmemize yardımcı olabilir.