Yeni gezegenlerin keşfi için Ay dev bir ayna gibi kullanılacak

ay gezegen

Gök bilimciler güneş sisteminin dışındaki gezegenlerde yaşam arayışını tüm hızıyla sürdürüyor. Yapılan son çalışmalarda astronomlar, ay gezegenini devasa bir ayna gibi kullanarak öte gezegen olarak adlandırılan güneş sistemi dışındaki gezegenleri keşfetmek için çalışmalara başladı.

20-21 Ocak 2019 tarihindeki ay tutulması esnasında NASA ve Avrupa Uzay Ajansı’nın Hubble Uzay Teleskopu ile ozon gözlemlendi. Ancak gök bilimciler ozonu direkt olarak değil, atmosferden geçen ışığın Ay’dan yansımasıyla birlikte gözlemledi.

“Ozon bulmak çok önemli bir gelişme, çünkü bu, moleküler oksijenin fotokimyasal yan ürünü. Moleküler oksijen ise yaşamın yan ürünü” şeklinde açıklama yapan Hubble gözlemci ekibinin başındaki isim Allison Youngblood, bu keşfin ne kadar önemli olduğuna dikkat çekti.

Gözlemci ekibin yaptığı açıklamaya göre bu çalışma, araştırmacıların güneş sistemi dışında kalan gezegenlerde yaşam belirtilerinin bulunabilmesi adına büyük önem taşıyor. Çünkü ozonun tespit edildiği gezegenlerde yaşam olma ihtimali güçleniyor.

NASA’nın en önemli görevinin henüz keşfedilmemiş ve üzerinde yaşam olma ihtimali bulunan gezegenleri tespit etmek olduğunu belirten Youngblood, “Bir gezegen keşfettiğimizde onun yaşanabilir olup olmadığını nasıl anlayacağız? Gök bilimcilerinin ötegezegenlerdeki atmosferi karakterize etmek için kullandıkları teknikler ne kadar yeterli oluyor? Bu nedenle Dünya spektrumunu model olarak geliştirilecek tekniklerle güneş sistemi dışındaki gezegenlerin atmosferleri kategorilere ayrılabilir.

Ozon Dünya için hayati bir önem taşıyor. Dünyadaki hayatın korunması konusunda ozon büyük bir göreve sahip. Ozon olmasa dünyaya ulaşacak olan ve canlılara zarar verebilecek bir yapıya sahip ultraviyole radyasyon, ozon sayesinde absorbe ediliyor. Araştırmacılar son gözlemlerinde ay tutulması sırasında ultraviyole dalga uzunluklarını ilk kez tespit edebildiklerini ifade ediyor.

Geçtiğimiz yıl astronomlar yapı itibarıyla Dünya’ya çok benzeyen bir ötegezegen keşfettiklerini duyurmuştu. Teegarden b adındaki gezegenin güneşin onda biri boyutunda olduğu belirtilmişti. Ilıman bir iklimin hâkim olduğu gezegen, “Dünya’ya Benzerlik Endeksi” skalasında 0.94 puan almayı başarmıştı. 1.0 puanın mükemmel bir Dünya replikası anlamına geldiğini göz önünde bulundurulduğunda gezegenin Dünya’ya çok yakın şartları sağladığı dile getirilmişti. Söz konusu gezegende atmosfer ve su olup olmadığı ise tespit edilememişti. Yeni geliştirilen teknikle Teegarden b gibi birçok gezegenin yaşanabilirliği daha detaylı olarak analiz edilebilecek gibi görünüyor.